fr/uk

Torbjørn RØDLAND
Before Behind Above Below

Parmi trois expositions du 27 janvier au 03 mars 2012
Vernissage vendredi 27 janvier 2012 de 18 h à 21 h

A l’occasion de sa quatrième exposition à Air de Paris, Torbjørn RØDLAND présente une série de tirages argentiques noir et blanc résultant de plusieurs expositions chacun. Le titre de l’exposition renvoie à la complication et à la violation de l’espace pictural que ce procédé d’exposition multiple réalise, sans la moindre manipulation numérique de l’image. Loin de seulement remettre en cause le réalisme du médium, ce procédé est emprunt d’une dimension mystique – thème récurrent de près de dix ans de productions de l’artiste. Car l’étrangeté est bien le premier effet que produisent sur les spectateurs ces images jamais vues, elles évoquent un effet certain de disparition, une paradoxale une impression d’effacement. Mais c’est vrai qu’elles se situent à la fois avant, derrière, dessus et dessous toute possibilité d’image.

De nationalité norvégienne, Torbjørn RØDLAND vit à Los Angeles. Ses œuvres ont été présentées dans de nombreuses expositions personnelles comme collectives : Hiroshima City Museum of Contemporary Art Hiroshima, Contemporary Art Museum Saint Louis, Stedelijk Museum, Amsterdam, MAC, Lyon… Ses œuvres sont dans de nombreuses collections privées et publiques (MAC Strasbourg, MCA Chicago, National Museum of Art et Astrup Fearnley Museum of Modern Art Oslo, Stedelijk Museum Amsterdam, The Corcoran Gallery of Art, Washington, FNAC…).

 

 

 

 

oeuvres présentées

 

Torbjørn RØDLAND
Before Behind Above Below

In the midst of three exhibitions from January 27 to March 03 2012
Preview Friday January 27 2012 from 6 to 9 PM

Torbjørn RØDLAND's fourth show at Air de Paris consists of fully analogue black and white darkroom prints. The title of the exhibition refers to the complication and violation of the optical space in these photographs – the results of a multiple exposure procedure that does not require any kind of digital intervention. Far from only challenging the inherent realism of the medium, Rødland's application of this technique also bears a certain mystical dimension – a recurring inclination in the artist's work for the past ten years. A feeling of strangeness may be the first effect of these fresh pictures, but they proceed to evoke a sense of disappearance, a paradoxical hollowness. These photographs are indeed before, behind, above and below any conceivable image-making possibilities.

Of Norwegian nationality, Torbjørn RØDLAND lives in Los Angeles. His works have been shown in many personal and group shows : Hiroshima City Museum of Contemporary Art Hiroshima, Contemporary Art Museum Saint Louis, Stedelijk Museum, Amsterdam, MAC, Lyon… His works are in many private and public collections (MAC Strasbourg, MCA Chicago, National Museum of Art and Astrup Fearnley Museum of Modern Art Oslo, Stedelijk Museum Amsterdam, The Corcoran Gallery of Art, Washington, FNAC…)

 

 

 

works exhibited