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Air de Paris
présente


Liam Gillick
Sit in the machine




oeuvres présentées



La nouvelle exposition personnelle de Liam Gillick à Air de Paris comprend deux nouveaux films et une série de nouvelles structures. Le premier film est issu d’une visite filmée, dans une forme idéalisée, de l’usine VOLVO KALMAR, à partir de prises de vue du début des années 70. Le second film a été développé à partir d’un court clip sur un groupe d’ouvriers assis à l’intérieur d’une machine qui donne forme au métal. Ils sont forcés de s’incliner à chaque fois que la presse appuie sur les plaques de métal qu’ils replacent indéfiniment dans le mécanisme. Contrastant avec la vision idéalisée présentée dans le film sur l’usine Volvo, les ouvriers dans ce dernier film sont littéralement devenus part du mécanisme de production.

Une aire de repos, modélisée à partir des aires de repos disponibles pour les ouvriers des usines Volvo Kalmar, est attenante aux deux films. Des posters correspondant aux deux films, ainsi que l’ébauche du texte du livre “Construction of One”, long de 45 000 mots maintenant, seront présentés dans cette aire.

Dans l’oeuvre de Liam Gillick depuis plus d’une vingtaine d’années, la question apparemment irrésoluble de la répétition et des relations parallèles a fonctionné comme un véritable opérateur. Cet outil structurel déployé comme un miroir fracturé a permis de poser des questions sur la production plutôt que la consommation.

“Vous pouvez constater que dans mon oeuvre il y a un constant dualisme entre le désir de garder le fantôme d’une structure détruite (soit de maintenir une sorte d’objet d’art semiautonome qui puisse être différencié de tout autre objet par ses qualités “artistiques”) et le désir d’utiliser beaucoup de données extérieures, comme des structures basées sur des projets et qui débordent dans des méthodologies documentaires pour penser les questions de production dans un contexte élargi.” Entretien avec Hans-Ulrich Obrist, 2011

Liam Gillick est un artiste basé à Londres et New York. Parmi ses nombreuses expositions personnelles : The Wood Way, Whitechapel Gallery, Londres, 2002; A short text on the possibility of creating an economy of equivalence, Palais de Tokyo, 2005, ainsi que la rétrospective Three Perspectives and a short scenario, Witte de With, Rotterdam, Kunsthalle Zurich, Kunstverein, München et le MCA, Chicago, 2008-2010. Il a été nominé pour le Turner Prize en 2002 et les Vincent Award au Stedelijk Museum d’Amsterdam en 2008. Parmi les nombreuses commandes et oeuvres publiques qu’il a menées à bien, on peut citer : the Home Office à Londres (2005) et le Dynamica Building à Guadalajara, Mexico (2009). En 2006 il fut une des figures centrales du projet d’école libre unitednationsplaza à Berlin qui fut présenté à Mexico City et New York. Liam Gillick a publié de nombreux textes, liés à ses oeuvres. Proxemics (Selected writing 1988-2006) JRP-Ringier a été publié en 2007, de même que la monographie Factories in the Snow éditée par Lilian Haberer, JRP-Ringier. MIT Press a publié un receuil de textes intitulé Meaning Liam Gillick (2009). Une anthologie de ses écrits d’artiste intitulée Allbooks a également été publiée par Book Works, Londres (2009). Liam Gillick a collaboré à de nombreuses revues comme Parkett, Frieze, Art Monthly, October et Art Forum. Il a été choisi pour représenter l’Allemagne à la 53ème Biennale de Venise en 2009. Une importante exposition consacrée à son oeuvre a eu lieu en avril 2010 à la Kunst und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland en avril 2010. Il enseigne à la Columbia University de New York depuis 1997 et au Centre for Curatorial Studies at Bard College depuis 2008. Ses oeuvres ont été acquises par de nombreuses collection publiques, dont : Government Art Collection, UK; Arts Council, UK; Tate, Londres; Museum of Modern Art, New York; Guggenheim Museum, New York; Hirshhorn Museum, Washington DC; Museum of Contemporary Art, Chicago ; Centre Pompidou, Paris…



Air de Paris
present


Liam Gillick
Sit in the machine


works exhibited


Liam Gillick’s exhibition at Air de Paris comprises two new films and a series of new structures. The first film is derived from a filmed tour, in idealised form, of the Kalmar Volvo factory, shot in the early 1970s. The second film is developed from a short clip of a group of car workers sitting inside a metal machine press, having to bend over each time the press bears down on the metal forms they repetitively place into the mechanism. In contrast to the idealised vision presented in the Volvo film, the car workers in this case have literally become part of the mechanism of production.

Adjacent to the two films is a “relaxation area”, modelled after the rest areas that were provided for each team at the Kalmar plant. Posters for the two films and the artists ongoing draft text of the book Construction of One, now 45,000 words long, will be located in this area.

Throughout the artwork over the last twenty years, the question of doubling, parallels and apparently unresolvable relationships has been a structural tool deployed as a fractured mirror of questions around production rather than consumption.

“You can see that in my work that there's a constant dualism, which is between the desire to retain a ghost of a broken structure – to maintain some kind of semi–autonomous art object that can be differentiated from everything else by its “art” quality, and at the same time, to use many of the things that we’ve used, like research, project-based structures and stepping out into documentary methodology to think about questions of production in the broader context.” Interview with Hans Ulrich Obrist, 2011

Liam Gillick is an artist based in London and New York. Solo exhibitions include The Wood Way, Whitechapel Gallery, London, 2002; A short text on the possibility of creating an economy of equivalence, Palais de Tokyo, 2005 and the retrospective project Three Perspectives and a short scenario, Witte de With, Rotterdam, Kunsthalle Zurich, Kunstverein, München and the MCA, Chicago, 2008-2010. He was nominated for the Turner Prize in 2002 and the Vincent Award at the Stedelijk Museum in Amsterdam in 2008. Many public commissions and projects include the Home Office in London (2005) and the Dynamica Building in Guadalajara, Mexico (2009). In 2006 he was a central figure in the free art school project unitednationsplaza in Berlin that travelled to Mexico City and New York. Liam Gillick has published a number of texts that function in parallel to his artwork. Proxemics (Selected writing 1988-2006) JRP-Ringier was published in 2007 alongside the monograph Factories in the Snow by Lilian Haberer, JRP-Ringier. A critical reader titled Meaning Liam Gillick, was published by MIT Press (2009). An anthology of his artistic writing titled Allbooks was also published by Book Works, London (2009). In addition he has contributed to many art magazines and journals including Parkett, Frieze, Art Monthly, October and Art Forum. Liam Gillick was selected to represent Germany for the 53rd Venice Biennale in 2009. A major exhibition of his work opened at the Kunst und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland in April 2010. He has taught at Columbia University in New York since 1997 and the Centre for Curatorial Studies at Bard College since 2008. Public collections include: Government Art Collection, UK; Arts Council, UK; Tate, London; Museum of Modern Art, New York; Guggenheim Museum, New York; Hirshhorn Museum, Washington DC; Museum of Contemporary Art, Chicago.