Exposition du 24 Mai au 18 Juillet 2014

Lily van der Stokker

fr/en

Hello Chair (design for wall painting), 2009
Crayon de couleur sur papier, 29.5 x 39.8cm

Hello Chair

À première vue, les œuvres de Lily Van Der Stokker semblent manifester une certaine ironie, mais en définitive, il s’agirait plutôt d’une sorte d’irrévérence. Cette forme de distance, de détachement conceptuel, lui permet d’embrasser chaleureusement un flower-power acidulé, à travers des peintures murales telles que Happy, Friendly Love, Kissy, Wonderful et un optimisme grinçant notamment via : I’m Ugly, How Sad for You, How Pitiful, What a Rude Way to Treat Artists. Lily Van Der Stokker se joue des hiérarchies et classements entre art et éléments décoratifs. L’artiste renverse la célèbre doctrine du minimalisme : « Less is More » par une proposition bien plus appropriée : « The more the Better » ! Par exemple, quand l’œuvre Hello Chair – qui donne son titre à l’exposition – vient couvrir temporairement une grande partie des murs et du sol d’Air de Paris avec un message accueillant, il s’avère cependant que les installations de Lily Van Der Stokker ne sont pas si impermanentes. En effet, si elles sont recouvertes après leur exposition elles perdurent pourtant dans les cloisons même de la galerie. Ainsi, ces trois nouvelles œuvres rejoignent les précédentes, toujours réalisées spécialement pour Air de Paris. Dans une interview récente, Lily Van Der Stokker évoque la croyance dans le modernisme développée par les artistes au début des années 90 (pour la plupart installés à NY), devenue quelque peu superficielle, voire démodée, mais si le modernisme n’est plus la force motrice des artistes, que leur reste-t’ils ? No Improvement, No Progress , à travers la vision d’un futur joyeusement statique, semble questionner ces notions de progression, régression, inhérentes au modernisme. Et, finalement, Don’t Worry, Nothing Will Happen, conçue comme une peinture réconfortante et conviviale pour le monde de l'art, est une possibilité de consolation offerte par l’artiste en réaction au monde artistique souffrant de cette course incessante à la nouveauté. Ou peut-être, Lily Van Der Stokker souhaite simplement exposer ici l’affection particulière qu’elle porte au mot «Nothing».


Lily van der Stokker, vues de l'exposition Hello Chair, Courtesy Air de Paris, Air de Paris, 2014

Useless movement / design for wallpainting with carpet, 2011-2014
crayon de couleur sur papier, 29,6 x 41,8 cm

No progress / design for wallpainting in donut-shape, 2011
techniques mixtes, crayon de couleur sur papier, 30 x 42 cm

No Reason, No Goal, 2008-2014
Acrylique sur toile, 35 x 26,5 cm

Renovation Party / design for wallpainting, 2003-2006
crayon de couleur, feutre et marqueur sur papier, 29 x 41,5 cm

Celebrating Nothing, design for wall painting with furniture and carpet, 2004
feutre et crayon sur papier, 21 x 29,7 cm

Het is 8.15 en dinsdag (it is now 8:15 and it is Tuesday) / design for wallpainting and box, 2006
crayon de couleur sur papier, 20 x 21,5 cm

Sleep in gallery, 2008
2 peintures, peinture acrylique sur toile, 2 x (13 x 18 cm)

I like Everything, 1995
marqueur sur papier, 21 x 30 cm

Nothing, design for wallpainting, 1993
marqueur sur papier, 30 x 22,8 cm

New And Old #2 (with ring), 1990
marqueur sur papier, 29,5 x 42 cm

New And Old #1 (with ring), 1990
marqueur sur papier, 29,5 x 42 cm

No Improvement No Progress / Design for wallpainting and furniture, 2009-2014
Crayon de couleur sur papier, 30 x 42 cm

Here And Here And Here / remake of marker drawing from 1994, 1994-2013
crayon de couleur sur papier, 23 x 30,5 cm



Exhibition from may 24 to july 18, 2014

Lily van der Stokker

fr/en

Hello Chair (design for wall painting), 2009
colour pencil on paper, 29.5 x 39.8cm

Hello Chair

At first sight Lily Van Der Stokker's work seems to display a certain irony, but what ultimately emerges is a kind of irreverence. This distancing – this conceptual detachment – underlies the enthusiastically espoused, chromatically acidic flower power of wall paintings like Happy, Friendly Love, Kissy and Wonderful and the sardonic optimism of I’m Ugly, How Sad for You, How Pitiful and What a Rude Way to Treat Artists. Impatient with the pecking orders and classifications of art and decoration, she stands the famed Minimalist maxim 'Less is More' on its head and comes up with the much more apt 'The More the Better'. For instance her Hello Chair – source of the exhibition's title – temporarily covers a large part of Air de Paris' walls and the floor with its welcoming message, but installations like these turn out to be not all that ephemeral: they might be painted over when the show closes, but they live on right there in the gallery walls. So these three new works have come here to hook up with their predecessors, themselves specially created for Air de Paris. In a recent interview Lily Van Der Stokker mentioned the belief in modernism that sprang up among artists – most of them New York-based – in the early 90s; it went on to become slightly superficial and dropped out of fashion, but if modernism has stopped being the driving force for artists, what do they have left? With its vision of a joyously static future, No Improvement, No Progress seems to challenge modernism's inherent notions of progress and regression. And last but not least there's the comforting, convivial Don’t Worry, Nothing Will Happen, a touch of consolation from the artist, perhaps, for an art world suffering from the constant chase after novelty. Or could it be that Lily Van Der Stokker just wants to show us the special affection she feels for the word 'nothing'?


Lily van der Stokker, exhibition views Hello Chair, Courtesy Air de Paris, Air de Paris, 2014

Useless movement / design for wallpainting with carpet, 2011-2014
color pencil on paper, 29,6 x 41,8 cm

No progress / design for wallpainting in donut-shape, 2011
mixed media, color pencil on paper, 30 x 42 cm

No Reason, No Goal, 2008-2014
acrylic paint on canvas, 35 x 26,5 cm

Renovation Party / design for wallpainting, 2003-2006
color pencil, pen and marker on paper, 29 x 41,5 cm

Celebrating Nothing, design for wall painting with furniture and carpet, 2004
pen and pencil on paper, 21 x 29,7 cm

Het is 8.15 en dinsdag (it is now 8:15 and it is Tuesday) / design for wallpainting and box, 2006
color pencil on paper, 20 x 21,5 cm

Sleep in gallery, 2008
acrylic paint on canvas, 2 x (13 x 18 cm)

I like Everything, 1995
marker on paper, 21 x 30 cm

Nothing, design for wallpainting, 1993
marker on paper, 30 x 22,8 cm

New And Old #2 (with ring), 1990
marker on paper, 29,5 x 42 cm

New And Old #1 (with ring), 1990
marker on paper, 29,5 x 42 cm

No Improvement No Progress / Design for wallpainting and furniture, 2009-2014
color pencil on paper, 30 x 42 cm

Here And Here And Here / remake of marker drawing from 1994, 1994-2013
color pencil on paper, 23 x 30,5 cm