Exposition du 24 Mai au 18 Juillet 2014
Ben Kinmont
Grimod de la Reyniere
Sometimes you must close a door to enter another room
Parfois il faut fermer une porte pour entrer dans une autre pièce
La troisième exposition de Ben Kinmont à Air de Paris présente deux ambitieux projets en cours : On becoming something else et Sometimes a nicer sculpture is to be able to provide a living for your family 1. Ces deux oeuvres qui débordent des limites de convention entre une pratique artistique et une pratique non-artistique posent la question de comment maintenir une telle activité.
Depuis 1998, Sometimes a nicer sculpture is to be able to provide a living for your family consiste en une activité de marchand de livres rares et de de collection sur la gastronomie. Ce projet à été exposé dans des espaces dédiés à l’art contemporain2 ainsi que de nombreuses foires du livre ancien3.
Pour cette exposition, Kinmont présentera Grimod’s Meditations, a shelf for Ben Kinmont Bookseller4. Construite et présentée pour la première fois, l’étagère provient d’une gravure d'Alexandre Balthasar Laurent Grimod de La Reynière (1758-1837) imprimée en frontispice dans le quatrième volume de son oeuvre séminale l’Almanach des gourmands5. Dans l'image, Grimod écrit devant une étagère trapèzoïdale sur laquelle de la nourriture est empilée. Grimod fut le premier critique gastronomique de l'histoire et il est impossible de savoir si l’étrange meuble représenté dans la gravure a réellement existé ou s’il fût simplement imaginé par Dunant, le graveur.
A cette occasion, Kinmont publiera son nouveau catalogue intitulé “Gastronomy. A Catalogue of books & manuscripts on cookery, rural and domestic economy, health, gardening, perfume, & the history of taste. 1530-2013.” Le catalogue en impression typographique qui présente un inventaire de 114 articles est édité à 600 exemplaires par Antinomian Press.
La seconde oeuvre majeure de cette exposition est On becoming something else. Initié en 2000, ce projet s’intéresse aux artistes qui ont volontairement quitté le monde de l’art dans le cadre de leur pratique artistique. Après une presentation privée organisée par Air de Paris au restaurant Chapeau Melon, la première activation publique du projet a eu lieu lors du Nouveau Festival au Centre Pompidou en 2009. Pour cette itération, Kinmont a travaillé avec sept chefs de restaurants parisiens qui ont chacun réprésenté avec une recette l’un des sept paragraphes biographiques consacrés à ces artistes6. Chaque recette était conçue en hommage à un artiste particulier et le plat était proposé au menu du restaurant. Ainsi, les visiteurs du Centre Pompidou pouvaient y prendre un menu, puis se rendre au restaurant pour déguster un plat inédit. Chez Air de Paris, l’archive On becoming something else sera exposée et disponible à la consultation. Présentée sur une table dessinée par Kinmont, l’archive contient une centaine de documents: correspondances, croquis, une large sélection de photographies documentaires réalisées par Bruno Serralongue, des entretiens audio, des recettes et des affiches typographiques.
La première edition bilingue de La Plastique culinaire, écrit par le fameux anarchiste et historien de l’art Félix Fénéon, traduit par Rachel Stella, avec une préface de Ben Kinmont et une introduction par Fabien Vallos, sera ré-imprimée à cette occasion. Dans cet essai, Fénéon, décrit l’histoire de la pièce montée, ses recettes et représentations, et argumente sur l’éphémère dans les pratiques artistiques.
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1 Devenir autre chose et Parfois une meilleure sculpture permet d’assurer pour sa famille.
2Centre d’art contemporain, Albi et FRAC Languedoc-Rousillon, Montpellier (2002), Kunstverein Amsterdam, Kadist Paris et Fales Library New York (2011), Kadist San Francisco (2012).
31999-2013, Salon du Syndicat National de la Librairie Ancienne et Moderne au Grand Palais.
4 Les méditations de Grimod, une étagère pour Ben Kinmont, bouquiniste.
5Paris : Maradan et Chaumerot, 1803-1811.
6Yves Camdeborde (Le Comptoir du Relais)/Hans de Vries , Inaki Aizpitarte (Chateaubriand)/Bridget Barnhart, Raquel Carena (Le Baratin)/Ravio Puusemp, Olivier Camus (Chapeau Melon)/GAAG, Robert Vifian (Tan-Dinh)/Lygia Clark, Alain Passard (L’arpège)/Laurie Parsons, Jérémy Rosenbois (Cru)/Gretchen Faust. Le projet a été réactivé en 2013 au San Francisco Museum of Modern Art avec sept chefs établis dans la ville.
télécharger l'archive "On becoming something else" (pdf format)
Ben Kinmont, vues de l'exposition Sometimes you must close a door to enter another room , Courtesy Air de Paris, Air de Paris, 2014
Les Méditations de Grimod, 2014
étagère en noyer réalisée par Pierre Daugy, 219,8 x 179 x 41,7 cm
Gone, 2012
Impression typographique sur papier couché, publication Antinomian Press, 17,7 x 12,6 cm
Again, 2012
Impression typographique sur papier couché, publication Antinomian Press, 17,7 x 12,6 cm
Almanach des gourmands by Grimod de la Reynière, Paris : Maradan & Chaumerot, 1803-1812, 2014
Huit volumes. [Volumes 1 & 2 seconde édition; volumes 3-8 première édition], 8 x (14,2 x 9 x 2 cm)
Exhibition from may 24 to july 18, 2014
Ben Kinmont
Grimod de la Reyniere
Sometimes you must close a door to enter another room
Parfois il faut fermer une porte pour entrer dans une autre pièce
Ben Kinmont’s exhibition at Air de Paris will present new material from two of his most ambitious on-going projects: On becoming something else and Sometimes a nicer sculpture is to be able to provide a living for your family. Both works investigate the boundaries between what can be considered an art practice and a non-art practice and how one can sustain such an activity.
Begun in 1998, Sometimes a nicer sculpture is to be able to provide a living for your family consists of an antiquarian bookselling business specializing in early books in gastronomy. The project has been shown in many spaces dedicated to contemporary art 1 and numerous international book fairs2.
For the current exhibition, Kinmont will show Grimod’s Meditations, a shelf for Ben Kinmont Bookseller. Presented for the first time, the shelf is taken from an engraving of Alexandre Balthasar Laurent Grimod de La Reynière (1758-1837) that was printed as a frontispiece in the fourth volume of his seminal work the Almanach des gourmands3. In the image, Grimod writes in front of a trapezoidal shelf piled high with food. Grimod was the first restaurant critic in history and it is unknown if the shelf represented in the engraving ever existed or if it was simply imagined by Dunant, the engraver.
From the same project, Kinmont will be issuing a new catalogue entitled “Gastronomy. A Catalogue of books & manuscripts on cookery, rural and domestic economy, health, gardening, perfume, & the history of taste. 1530-2013.” Printed letterpress and offering 114 items for sale, the catalogue is published in an edition of 600 copies by the Antinomian Press. Copies will be available during the exhibition.
The second major work in the exhibition will be On becoming something else. Begun in 2000, the project considers artists who have left the art world in the pursuit of their art practice. After a private event organized with Air de Paris at the restaurant Chapeau Melon, the first public activation of On becoming something else was for the Nouveau Festival at Centre Pompidou, both in 2009. In that iteration Kinmont worked with seven different chefs to represent seven biographical paragraphs about artists who had left the art world. Each recipe was written as an homage to a particular artist and the dish was offered on the restaurant menu of the given chef4. In this way, visitors to the Pompidou could take a menu and then travel to the restaurants to eat the representation of the paragraphs.
During the current exhibition, the On becoming something else archive will be on display and available for handling. Presented on a table designed by Kinmont, the archive contains hundreds of objects including correspondence; sketches; documentary photographs taken by Bruno Serralongue; audio interviews; drawings; a box of multiples made by San Francisco high school students; recipes; and letterpress broadsides.
Also being issued within the context of On becoming something else is the first bilingual edition of La Plastique culinaire, written by the famous anarchist and art historian Félix Fénéon. In the essay, Fénéon discusses the history of the pièce montée, recipes and representation, and makes an argument for ephemerality in artistic practices. Translated by Rachel Stella and with a preface by Kinmont and an introduction by Fabien Vallos, copies of the essay will be available during the exhibition.
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1Centre d’art contemporain, Albi and FRAC Languedoc-Rousillon in Montpellier (2002); Kunstverein Amsterdam (2011); Kadist Paris (2011) and San Francisco (2012); Fales Library New York (2011).
2(1999-2013), Syndicat National de la Librairie Ancienne et Moderne book fair at the Grand Palais.
3Paris : Maradan et Chaumerot, 1803-1811.
4The chefs participating included Yves Camdeborde (Le Comptoir du Relais)/Hans de Vries , Inaki Aizpitarte (Chateaubriand)/Bridget Barnhart, Raquel Carena (Le Baratin)/Ravio Puusemp, Olivier Camus (Chapeau Melon)/GAAG, Robert Vifian (Tan-Dinh)/Lygia Clark, Alain Passard (L’arpège)/Laurie Parsons, Jérémy Rosenbois (Cru)/Gretchen Faust. Artists discussed included Hans de Vries, Ravio Puusemp, GAAG, and Bridget Barnhart. The project was then reactivated in 2013 with the San Francisco Museum of Modern Art and seven additional chefs.
Download the "On becoming something else" archive(pdf format)
Ben Kinmont, exhibition views, Sometimes you must close a door to enter another room , Courtesy Air de Paris, Air de Paris, 2014
Les Méditations de Grimod, 2014
walnut shelf fabricated by Pierre Daugy, 219,8 x 179 x 41,7 cm
Gone, 2012
Letterpress print on laid paper, published by Antinomian Press, 17,7 x 12,6 cm
Again, 2012
Letterpress print on laid paper, published by Antinomian Press, 17,7 x 12,6 cm
Almanach des gourmands by Grimod de la Reynière, Paris : Maradan & Chaumerot, 1803-1812, 2014
Eight volumes. [Volumes 1 & 2 second editions; volumes 3-8 first editions.]