15.01 - 25.02.2023
M/M (Paris)
En toutes lettres



• English version
• About the exhibition


Depuis trente ans, M/M (Paris) construisent des utopies ajustées à la réalité, autant à travers leurs activité d’artistes que par leurs commandes en tant que designers.

Depuis trente ans, M/M (Paris) dessinent des lettres comme les « plus petits containers d’idéologies » apparaissant dans leurs projets.

Ces lettres, alphabets ou polices, font écho à la nature hétérogène, hétéroclite et transactionnelle de leur pratique, chaque caractère donnant à voir, lire et entendre autant le leur que celui de leurs interlocuteurs ou commanditaires.

L’ouvrage Letters from M/M (Paris), publié en décembre 2022, présente l’intégralités de ces lettres apparues depuis 1992, analysées en 480 pages sous le regard critique de Paul McNeil, professeur de typographie au London College of Communication et auteur de l’encyclopédie définitive The Visual History of Type parue en 2017.

Il est présenté au centre de l’exposition sur un mobilier original, comme la boite à outils au cœur de leur pratique, autour de laquelle se déploie sur les murs la série des Art Posters1.

Cette série, entamée en 1999 et toujours en cours, compte aujourd’hui plus de 80 affiches, systématiquement produites en sérigraphie industrielle et dans des tirages non spécifiés. Elle célèbre, commémore ou promotionne des projets artistiques ou des objets culturels, dans le format standardisé des réseaux publicitaires urbains.

Dans le cadre de cette exposition, 26 de ces affiches sont entoilées et montées sur châssis, tel un abécédaire de compositions typographiques, à la fois matière sémantique et manière picturale.

Deux nouveaux caractères font leur apparition à cette occasion: Alphajewel, un alphabet où chaque lettre prend volume et devient bijou, développé en collaboration avec Charlotte Chesnais; et Palettres, fait de modules extraits du cercle chromatique—la représentation ordonnée des couleurs utilisée autant dans l’art que dans l’industrie— qui vient ici écrire le titre de l’exposition et la signer.

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M/M (Paris), Alphajewels in Alphacell, 2023. With Charlotte Chesnais. Set of 26 silver and gold plated letter pendants presented in a molded resin support mounted in a hand painted wooden box, 27,5 x 33 x 27,5 cm. Unique. Courtesy the artists and Air de Paris, Romainville.




For thirty years, M/M (Paris) have been building utopias within reality, both through their activities as artists and through their commissions as designers.

For thirty years, M/M (Paris) have been designing letters as the 'smallest containers of ideologies' appearing in their projects.

These letters, alphabets or fonts, echo the heterogeneous, heteroclite and transactional nature of their practice, each character portraying as much their own character as the one of their interlocutors or clients.

The book Letters from M/M (Paris), published in December 2022, presents the entirety of these letters that have appeared since 1992, analyzed in 480 pages under the critical eye of Paul McNeil, professor of typography at the London College of Communication and author of the definitive encyclopedia The Visual History of Type published in 2017.

Presented in the center of the exhibition on an original piece of furniture, the book reveals the toolbox at the heart of their practice, around which their Art Posters1 series is displayed on the walls.

This series, originated in 1999 and still in progress, now includes more than 80 posters, systematically produced in industrial silkscreen and in unnumbered editions. It celebrates, commemorates or promotes artistic projects or cultural objects, in the standardized format of urban advertising networks.

In the exhibition, 26 of these posters are canvas-mounted, like an A-to-Z of typographic compositions, becoming both semantic matter and pictorial manner.

Two new typefaces make their appearance on this occasion, Alphajewel, an alphabet where each letter takes on volume and becomes a jewel, developed in collaboration with Charlotte Chesnais; and Palettres, made of modules extracted from the chromatic circle, the ordered representation of colors used both in art and industry, which writes the title of the exhibition as much as it signs it.

M/M (Paris), Annlee : Witness Screen/Ecran témoin (François Curlet), 2002/2021. Industrial silk-screening 3 colors mounted on canvas, 176 x 120 cm. Courtesy the artists and Air de Paris, Romainville.


M/M (Paris), Robert Towne, A Film By Sarah Morris, 2007/2021. Industrial silk-screening 4 colors mounted on canvas, 176 x 120 cm. Courtesy the artists and Air de Paris, Romainville.


M/M (Paris), Abu Dhabi, A Film By Sarah Morris, 2018/2021. Industrial silk-screening 4 colors mounted on canvas, 176 x 120 cm. Courtesy the artists and Air de Paris, Romainville.