28.11.2020 - 30.01.2021

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All images © GRAYSC

Air de Paris est heureuse de présenter l’exposition personnelle du peintre américain Tom Allen.

Tom Allen a une relation singulière, quoique inhabituelle, avec la nature. Plus chtonien qu’arcadien, le monde dit naturel qu’il dépeint dans ses peintures est en fait tout sauf naturel. En effet, si ce qu’il fait peut être considéré comme une idéalisation de la nature, alors c’est une idéalisation qui va dans le mauvais sens, jusqu’à l’excès, la perversion. La flore infernale qui peuple ses tableaux semble non seulement empêcher toute forme de retour à l’Eden, mais plus important encore, elle témoigne d’un paysage toxique qui n’est probablement même pas adapté à l’existence humaine. Ce qu’il fait ne semble même pas fait pour l’œil humain ; aussi vibrants que colorés, aussi saturés d’informations qu’ils soient, il pourrait s’agir de mutations destinées à une capacité optique plus évoluée. Cette qualité générale de la démesure est profondément ancrée dans la France de la fin-de-siècle, où les décadents français, notamment dans l’œuvre d’Édouard Vuillard et de Gustave Moreau, les romans de J.K. Huysmans, ainsi que les objets Art Nouveau de Louis Comfort Tiffany et de René Lalique. Synthétisé avec son intérêt de longue date pour le mysticisme et son amour du Heavy Métal, ce cadre de référence informe le creuset à partir duquel il produit sa vision unique et préternaturelle du monde.

Les six portraits floraux présentés dans son exposition à Air de Paris ont été minutieusement réalisés, souvent avec une précision chirurgicale, au cours de l’année dernière. Ils le voient pousser son médium vers de nouvelles limites hallucinatoires. De son iris noir sur fond de cachemire orange (VI, 2020) à sa rose fantastique et son lys canna, la densité d’information atteint de nouveaux sommets d’opulence rétinienne. Pendant ce temps, la paire d’orchidées doubles, qui représente le jour et la nuit et qui contient plus de cinquante couleurs, pourrait être considérée comme les pôles jumeaux autour desquels cette manifestation des univers d’Allen tourne et explose visuellement.

–Chris Sharp


Tom Allen (1975, Springfield, Massachusetts) vit et travaille à Los Angeles. Il a récemment bénéficié d’expositions personnelles: Là-bas, Lulu, Mexico City (2019) et The Lovers, Bel Ami, Los Angeles (2017) ainsi que dans des group show: (2019) Dreamhouse vs. Punkhouse, Serious Topics, Inglewood, CA; (2017) Symbolisms, Cooper Cole, Toronto; Witch-Ikon, Mortlake & Company, Seattle; Therianthropy, Laura Bartlett Gallery, London; Ruins In the Snow, High Art, Paris; (2016) A Change of Heart, Hannah Hoffman Gallery, Los Angeles; Outside, MiM Gallery, Los Angeles. Ses oeuvres sont dans les collections du Musée d’Art Contemporain de Los Angeles, the Sweeney Gallery de l’Université de Californie, Riverside, et dans de nombreuses collections privées.




Tom Allen, IV, 2020. Oil on canvas, 13 x 11 in. © Photo GRAYSC. Courtesy Air de Paris, Romainville.




Tom Allen, IV, 2020. Oil on canvas, 13 x 11 in. © Photo GRAYSC. Courtesy Air de Paris, Romainville.




Tom Allen, Red and Black, 2020. Oil on canvas, 13 x 11 in. © Photo GRAYSC. Courtesy Air de Paris, Romainville.




Tom Allen, Red and Black, 2020. Oil on canvas, 13 x 11 in. © Photo GRAYSC. Courtesy Air de Paris, Romainville.




Tom Allen, The Day, 2020. Oil on canvas, 13 x 11 in. © Photo GRAYSC. Courtesy Air de Paris, Romainville.




Tom Allen, The Day, 2020. Oil on canvas, 13 x 11 in. © Photo GRAYSC. Courtesy Air de Paris, Romainville.


Air de Paris is pleased to present a solo exhibition of the Los Angeles-based painter, Tom Allen.

Tom Allen has a singular, if unusual relationship with nature. More chthonic than Arcadian, the so-called natural world he depicts in his paintings is in fact anything but natural. Indeed, if what he does could be considered an idealization of nature, then it is an idealization that goes the wrong way, to the point of excess, of perversion. The infernal flora that populate his paintings seem to not only preclude any kind of return to Eden, but more importantly, betoken a toxic landscape that is probably not even fit for human existence. What he makes doesn’t even seem made for the human eye; as vibrantly colored as they are super saturated with information, they might be mutations meant for a more evolved optical capacity. This general quality of excess has deep roots in fin-de-siècle France, or the French decadents, specifically in the work of Éduoard Vuillard and Gustave Moreau, the novels of J.K. Huysmans, as well as the Art Nouveau objects of Louis Comfort Tiffany and René Lalique. Synthesized with his long standing interest in mysticism and love of Heavy Metal, this frame of reference informs the crucible from which he produces his unique and preternatural vision of the world.

The six floral portraits presented in his show at Air de Paris were painstakingly crafted, often times with surgical precision, over the course of the last year. They see him pushing his medium to new, hallucinatory limits. From his black iris on orange paisley ground in VI to his fantastical rose and canna Iily, the sheer density of information achieves new heights of retinal opulence Meanwhile, the pair of double orchids, which represent day and night and which contain over fifty colors, could be seen as the twin poles around which this manifestation of Allen’s universes revolves and visually explodes.

–Chris Sharp


Tom Allen (b. 1975, Springfield, Massachusetts) lives and works in Los Angeles. Recent solo exhibitions include: Là-bas, Lulu, Mexico City (2019) and The Lovers, Bel Ami, Los Angeles (2017). Recent group exhibitions include: (2019) Dreamhouse vs. Punkhouse, Serious Topics, Inglewood, CA; (2017) Symbolisms, Cooper Cole, Toronto; Witch-Ikon, Mortlake & Company, Seattle; Therianthropy, Laura Bartlett Gallery, London; Ruins In the Snow, High Art, Paris; (2016) A Change of Heart, Hannah Hoffman Gallery, Los Angeles; Outside, MiM Gallery, Los Angeles. His work can be found in the permanent collection of the Museum of Contemporary Art, Los Angeles, the Sweeney Gallery at the University of California, Riverside, and in numerous private collections.


Tom Allen, VI, 2020. Oil on canvas, 13 x 11 in. © Photo GRAYSC. Courtesy Air de Paris, Romainville.




Tom Allen, VI, 2020. Oil on canvas, 13 x 11 in. © Photo GRAYSC. Courtesy Air de Paris, Romainville.




Tom Allen, VII, 2020. Oil on canvas, 13 x 11 in. © Photo GRAYSC. Courtesy Air de Paris, Romainville.




Tom Allen, VII, 2020. Oil on canvas, 13 x 11 in. © Photo GRAYSC. Courtesy Air de Paris, Romainville.




Tom Allen, Serpentine Night, 2020. Oil on canvas, 13 x 11 in. © Photo GRAYSC. Courtesy Air de Paris, Romainville.




Tom Allen, Serpentine Night, 2020. Oil on canvas, 13 x 11 in. © Photo GRAYSC. Courtesy Air de Paris, Romainville.